روش های تخمین بارهای انفجاری و اثرات این نوع بارگذاری بر خواص مصالح

وقوع حوادث گوناگون تروریستی در مورد سازههای مهم در سراسر جهان سبب گردیده که در سالهای اخیر بارهای انفجاری مورد توجه ویژه ای قرار گیرند. حملات اخیر در سراسر جهان مثل حادثه مرکز تجارت جهانی نشان میدهد که متاسفانه فعالیتهای تروریستی افزایش یافته است. یک نوع از حملات تروریستی رایج، استفاده از مواد منفجره است. خطرات انفجاری را میتوان به دو نوع تقسیم بندی نمود: بمبهای خودرویی و بمبهای قابل حمل با دست. از نظر طراحی سازه ای، بمبهای خودرویی اهمیت زیادی دارند، چون این نوع بمبها میتوانند حاوی مقدار زیادی مواد منفجره باشند گاه سبب آسیب شدید سازه ای می گردند. برای بمب خودرویی، موقعیت بحرانی، نزدیکترین نقطه ممکن به ساختمان است. بمبهای آوچک قابل حمل با دست، زمانی سبب بیشترین آسیب میشوند آه در فضاهای داخلی ساختمان منفجر شوند. این مقاله به معرفی بارهای انفجاری و پارامترهای موج انفجار میپردازد. همچنین به اثرات نرخ کرنش بالا بر رفنار مصالح بتونی و فولادی اشاره شده است.

ﺑﺎرﻫﺎی دﯾﻨﺎﻣﯿﮑﯽ ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺷﺪﯾﺪی را ﺑﺮ ساختمان‌ها اﻋﻤﺎل می‌کنند ﮐﻪ مهم‌ترین آن‌ها ﺑﺎرﻫﺎی زﻟﺰﻟﻪ و اﻧﻔﺠﺎر می‌باشد ﮐﻪ در  اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﺑﺎرﻫﺎی اﻧﻔﺠﺎری ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺧﺎﺻﯽ ﮐﻪ دارﻧﺪ اﺛﺮات ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ و ﺷﺪﯾﺪی را ﺑﻪ ﺳﺎزه اﻋﻤﺎل می‌کنند. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن در ﻫﻨﮕﺎم اﻋﻤﺎل ﺑﺎر دﯾﻨﺎﻣﯿﮑﯽ برسازه‌ها و ﺑﺨﺼﻮص سازه‌های ﺑﺘﻨﯽ مهم‌ترین ﺑﺨﺸﯽ ﮐﻪ دﭼﺎر آﺳﯿﺐ می‌گردد اﺗﺼﺎﻻت اﺳﺖ ﮐﻪ ﻻزم اﺳﺖ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻣﻘﺘﻀﯽ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ و ﺷﺪت ﺑﺎر اﻧﻔﺠﺎری ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮔﺮدﻧﺪ راه پل‌ها ﻧﯿﺰ ﯾﮑﯽ از بخش‌های ﻣﻬﻢ در ﻫﺮ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻣﺤﺴﻮب می‌گردند ﮐﻪ در ﺻﻮرت ﺗﺨﺮﯾﺐ راه ﺧﺮوج اﻓﺮاد در ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن  و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﻣﺪادرﺳﺎﻧﯽ ﻏﯿﺮﻣﻤﮑﻦ می‌گردد.

در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن اﺗﺼﺎﻻت راه‌پله ﺑﺴﯿﺎر ﺣﺴﺎس ﺑﻮده و ﭘﺮاﻫﻤﯿﺖ می‌باشد و ﻻزم اﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻤﮑﻦ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮔﺮدد ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از مناسب‌ترین راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺘﻔﺎده از ورق‌های FRP می‌باشد. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺿﻤﻦ ﺑﺮرﺳﯽ اﺗﺼﺎﻻت در سازه‌های ﺑﺘﻨﯽ و ﺑﺨﺼﻮص راه‌پله‌ها ﺷﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ ﻧﻮع ﺑﺎر دﯾﻨﺎﻣﯿﮑﯽ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺎر اﻧﻔﺠﺎر را ﻣﺒﻨﺎ ﮔﺮﻓﺘﻪ و در نرم‌افزار اﻟﻤﺎن ﻣﺤﺪود abaqus ﻧﺴﺨﻪ 6,12 اﺗﺼﺎل ﯾﮏ راه‌پله ﺑﺘﻨﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ورق FRP تقویت‌شده اﺳﺖ ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ قرارگرفته اﺳﺖ.

بررسی پاسخ دینامیکی پی های سطحی تحت اثر انفجار

امروزه با توجه به افزایش حملات تروریستی در سرتاسر دنیا و محتمل بودن حملات هوایی و موشکی در شهرها و ساختمانها و همچنین  امکان بمب گذاری در اماکن شهری، طراحی ساختمانها در مقابل بارهای ناشی از انفجار، از دیدگاه پدافند غیرعامل مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. بنابراین، ارائه راه کار ضد عوامل تخریب گر که مستقیما مرتبط با جان مردم است امری حیاتی محسوب میشود. در این پژوهش ابتدا تاثیرات ناشی از انفجار موشک S-۲۴ با تغییر در پارامترهای فاصله مرکز انفجار از پی و نسبت مدفون شدگی پی های سطحی به روش تفاضل محدود با استفاده از نرم افزار FLAC  بررسی شده سپس دو راه حل مناسب به لحاظ اقتصادی و اجرایی و با رویکرد پدافند غیرعامل ارائه شده است. راه حل اول استفاده از کامپوزیتهای پلیمری پایه کربنی CFRP و راه حل دوم استفاده از روش میکروپایل به عنوان المان حائل در مدل سازی است. پس از بررسی های صورت گرفته در مدل سازی های عددی مشخص شد که راه حلهای ارائه شده به ترتیب ۳۵ و ۵۶ درصد از بیشترین تغییر مکانهای به وجود آمده در پی را میکاهند.

مي خواستم به پاي تو تقديم جان کنم

بختم چنين نخواست که کاري چنان کنم‏

 

چون ساغر بلور شکستم به خاره سنگ

تا در تو از اسف اثري امتحان کنم‏

 

گفتي که حيف! گفتمت آري، ولي هنوز‏

دارم غنيمتي که تو را شادمان کنم‏